BACK
Over RMS "NOORDAM" ten tijde van het vergaan
van RMS "Titanic" in april 1912

Het schip mocht zich ook
RMS Noordam noemen. “SS” stond voor “Stoom
Schip” (Steam Ship) en “RMS” voor Royal Mail Steamer (of Ship).” De
Noordam
had namelijk een contract met Royal Mail in Engeland.
Een Royal Mail Steamer was een zeeschip dat voor Royal Mail in Great
Britain post
vervoerde. Schepen waarvan de rederij een contract met Royal Mail
sloot, waren
gemachtigd deze naam, of de meer gebruikte afkorting RMS te voeren
vóór de naam van
het schip. Naast de titel mocht het schip ook het postvaandel
voeren, en de kroon van het
Royal Post logo gebruiken op de voorwerpen eigen aan het schip en in
de vormgeving van
de huisstijl gebruikt voor de scheepscommunicatie.
Een schip met
zo'n post contract stond
bekend als erg betrouwbaar, wat weer
goed voor de concurrentie was.
Later werd dit natuurlijk door Vlieg-
maatschappijen overgenomen.
Twee data uit een rapportage over het vergaan van de “Titanic.”
Het SS Noordam” (die kennelijk ook in de buurt voer) had ze nog zo
gewaarschuwd.
Saturday 13th April
1912
By mid-day on Saturday 13th April 1912 R.M.S Titanic had sailed
through calm waters
approximately another 519 nautical miles. R.M.S Titanic Marconi
radio operators Harold
Bride and Jacks Phillips received an iceberg warning from the
Rappahannock of a heavy
ice field. Rappahannock message the R.M.S Titanic read that they had
'just passed
through heavy ice field and several icebergs'. R.M.S Titanic Marconi
radio operators Bride
and Phillips acknowledged the message saying they had received it.
Sunday 14th April
1912
Bride and Philips received iceberg warning throughout the day
staring at 9am when they
recieved a message from R.M.S Caronia warning of an icefield with
icebergs at 42oN from
49o to 51o.
One hour fifteen minutes later Captain Smith was given the first
radio message warning of
a heavy field of icebergs.
R.M.S Titanic was due to have a lifeboat drill at 11am. However,
Captain Smith cancelled he drill without giving an explanation as to why. Some historians
believe the reason
behind the lifeboat drill been cancelled was to allow the passengers
whom wanted to
attend church services could do so. Thus R.M.S Titanic's crew were
unrehearsed for when
the lifeboat evacuation commenced later that night.
R.M.S Titanic received their second iceberg warning from the
S.S. Noordam reporting that
their was 'much ice' in the same area as R.M.S Caronia had reported
at 9am.
RMS Titanic ontvangt een tweede
ijsberg-waarschuwing van het S.S. Noordam die hen
rapporteert, dat er veel ijs was in hetzelfde gebied als RMS Caronia
had gemeld om 9 uur.
Sunday April 14th,
11:40 am, 1912: Ice Warning Four from the “Noordam.”
After the church services Titanic receives her fourth ice warning.
This one is from the
Dutch liner SS Noordam. This message is
once again addressed to Captain Smith and
describes much ice in the same region that the Coronia warned
Titanic about earlier. Smith
acknowledges the message, but does not post it in the chart room.
Still, only 1 out of 4
messages has been given appropriate attention and posted in the
chart room. No one can
know that the officers have only 12 hours left to take the ice
warnings seriously.
Na de kerkdiensten op Titanic krijgt ze
haar vierde ijs-waarschuwing. Deze komt van
het Nederlandse lijnschip SS Noordam. Dit bericht wordt opnieuw
gericht tot Kapitein
Smith en beschrijft veel ijs in dezelfde regio waarvoor het SS
Coronia Titanic eerder voor
waarschuwde.
Smith bevestigt het bericht, maar gaf het bericht niet door aan de
grafiek kamer.
Toch heeft 1 van de 4 berichten aandacht gekregen en is in de
grafiek(kaarten)kamer
terecht gekomen.
Niemand weet echter of de officieren in die laatste 12 uur die vier
ijs-waarschuwing die
men kreeg, serieus hebben genomen.

Radiogram SS Noordam 14 april 1912 13:45.
Met tweede marconigram (radiobericht) zoals dat is verstuurd door de
toenmalige
kapitein Krol van SS Noordam naar de Titanic.
Bericht: Het weer is variabel en matig. Geen mist veel ijs gemeld.
(Dan volgt de positie van de Noordam, lengte en breedtegraad
onleesbaar)

************
terug naar boven |