BACK


de "Gaasterland" Story

en

'the Needles' van het eiland Wight


"We pass the Needles"

The Isle of Wight heeft een bekend baken voor schepen, ook al tijdens
het werkzame leven van Timen Swiers. Dat zijn de zogenaamde “Needles”,
 een formatie krijt-rots-punten die uit zee omhoog rijzen. 
 Vandaar de naam “Needles.”

 

Vóór de verste in zee gelegen “needle” is in 1856 een vuurtoren gebouwd,
die inmiddels automatisch zijn werk doet. De Needles zijn ooit,
lang geleden, ontstaan doordat een landtong van het eiland,
door erosie en orkaankracht weggeslagen werd.
 Er is al een schilderij van de Needles uit 1656.
Alleen waren de naalden toen nog dikker, blijkt daaruit.
Dus de erosie gaat door.

 

Veel schepen zijn vroeger bij Wight vergaan. Er liggen, net als bij
de Kanaal-eilanden veel scheepswrakken op de zeebodem. 
Ook hierdoor is het een eldorado voor zee-archeologen en sport-duikers.

 

 Bijna vanzelfsprekend is er ook een Maritiem Museum op het eiland Wight.
In dat museum is nog aardig wat historisch materiaal te vinden over de schepen
 uit de tijd, toen Timen Swiers, jullie vader/grootvader, vooral steenkolen als
lading vervoerde van Engeland naar Nederla
nd.

  De “Gaasterland” Story:

De “Gaasterland” werd gebouwd en opgeleverd in 1940.
Timen Swiers is zeer waarschijnlijk de eerste kapitein op dit schip geweest.
We zien hier ook de technische vooruitgang. Want na de stoomschepen
verschijnt hier het eerste motorschip in deze scheepsverhalen.
Het schip had een vijf cilinder dieselmotor.

 De oorlog was inmiddels uitgebroken. Zodoende moest dit splinternieuwe
schip na een paar weken al onder toezicht van de Duitsers varen.
Het is bekend dat Timen Swiers onder dit Duitse toezicht moest varen.
Dat zal voor hem een spannende tijd geweest zijn. Maar op 23 juli 1940
werd de “Gaasterland” door de Duitsers in beslag genomen. H
et zal
duidelijk zijn dat Timen daarna een aantal jaren thuis kwam te zitten.

Op 3 augustus in datzelfde jaar werd het schip gebruikt als transportschip voor
Operatie 'Seelöwe.'

Operatie Seelöwe was een Duits plan voor een invasie in het Verenigd
Koninkrijk, na de snelle Duitse overwinning in het westen, in mei en juni 1940
(S
lag om Frankrijk).
Er werden plannen gesmeed om ook het Britse vasteland binnen te vallen.
Deze plannen werden overigens nooit uitgevoerd, mee door de verloren
slag om Engeland.

5 augustus1942: De “Gaasterland” loopt, op reis met 500 ton stukgoed
naar Aarhus in Jutland, op een mijn.

Het schip werd geborgen en weer hersteld.
Na meerdere Duitse diensten,
 werd de “Gaasterland” op

3 augustus 1944 in Rotterdam weer overgedragen aan de eigenaar,
 de Scheepvaart- en Steenkolenmaatschappij in Rotterdam.
En zo kon Timen Swiers na de oorlog weer kapitein op dit schip zijn.

De “Gaasterland” werd speciaal ingezet voor lijndiensten naar Engelse
havens, met als lading stukgoederen.
Het is zeker dat Timen vaak langs de “Needles” is gevaren.
Bij mist en regen werd dan vaak via de boord-radio doorgeseind
naar andere schepen:

“We pass the Needles.”

Die kreet was en is nog steeds een begrip in de zeevaart.
Het is dus opletten daar, bij slecht weer.

Op 7 november 1955 is de “Gaasterland” overigens nog een
keer bij dichte mist aan de grond gelopen bij Terschelling.
 Gelukkig kon het bij hoog water op eigen kracht weer los komen.



En om het “Gaasterland” verhaal af te maken:
Op 18 maart 1966 is de “Gaasterland” verkocht aan een
nieuwe eigenaar in Panama en is bij die gelegenheid
omgedoopt tot
“Stern”.
In Panama moet de “Stern” in verkeerde handen terechtgekomen zijn.
In
juni 1969 was de laatste reis van de “Stern.” Want op die reis
is het schip bij Sicilië uitgebrand.
Het schip werd CTL verklaard. (Constuctive Total Loss)
De Stern bleek door eigen bemanning in brand gestoken te zijn, nadat
patrouilleboten in de buurt waren gekomen.
Men verdacht het schip namelijk van sigarettensmokkel.

 Link naar het museum:

www.iowight.com/shipwrecks http://www.iowight.com/shipwrecks/

Bovenstaande gegevens van- en over de “Gaasterland” komen uit het
archief van de
Stichting Maritiem-Historische Databank.

 

Link naar het museum waar zich een scheepsmodel
van deze "Gaasterland" bevindt:

https://www.noordelijkscheepvaartmuseum.nlhttps://www.noordelijkscheepvaartmuseum.nl

terug naar boven