De Tyne "Steenkool-rivier" deel 2
(opgedragen aan Jo en Dick Swiers)
In deel 1 liet ik meer zien van de vier
oudste bruggen over de Tyne bij Newcastle
upon Tyne. Dat was niet van tevoren zo
bedacht, maar ik heb me gewoon laten
leiden door mijn enthousiasme. Dus nu maar
zien wat deel 2 ons brengt.
Toen ik vorige week met mijn Engelse
vriend John langs de Tyne reed,
moest ik naarmate we Newcastle upon
Tyne naderden steeds meer denken
aan jullie vader met zijn Coal Ship of Coal Steamer (zoals de
Engelsen zo'n
schip noemden) van de S.S.M.
Die hele dag was voor mij puur genieten
van het nieuwe, maar ook met
een
blik naar het oude gericht. De “Steenkool rivier.”

Port of Tyne in vroegere tijden.
Vanaf de Noordzee voer Timen Swiers
hier destijds de Tyne op, om zijn schip vol te
laden met
steenkool, bedoeld voor de Nederlandse industrie en huishoudens.
Een grondstof van levensbelang dus.
Maar er werd later ook stadsgas van
gemaakt enzodoende kon er gas naar de
huizen geleid worden, naar
keukens en kachels.
Zo dachten jullie misschien niet na over
het werk van jullie vader. Maar nu besef je
vast dat het werk wat
jullie vader in zijn “Tyne periode” deed, van levensbelang
was voor
volk en vaderland. Prachtig toch. Het zal hem een goed gevoel
gegeven
hebben als hij met een vol geladen schip Port of Tyne weer
uitvoer.
Je ziet op de foto dat de Tyne hier breed
genoeg is voor zeeschepen. Maar
gaandeweg richting Newcastle wordt
de Tyne smaller. En een paar kilometer na
Newcastle wordt de rivier zelfs te smal voor zeeschepen.

“Port of Tyne” zoals het er nu uit ziet.

Dunston Staites. 1939.
Het Steenkool-laadstation waar jullie
vader vaak geladen moet hebben.
Een paar jaar na de opening in 1893 is het
laadstation fors uitgebreid uitgebreid.
Op de voorgrond: Gasfabriek.
De Tyne was een belangrijke route voor de
export van steenkool vanaf de 13de
eeuw tot de degeneratie van de steenkoolgebieden van Noordoost
Engeland
in de tweede helft van de 20ste eeuw.
Sommige mijnen raakten uitgeput en er werd
steeds minder met kolen gestookt.
De grootste steenkool-laadplaats aan de
Tyne voor schepen was in Dunston,
vlakbij Newcastle. De indrukwekkende houten stellages (een
soort
houten pieren),
die werden gebruikt voor het laden van de steenkool
op schepen, zijn bewaard
gebleven
bij Dunston in Gateshead.
Het zijn monumenten die men graag wil behouden.

nogmaals Dunston Staithes

Stoomschepen liggen aan de staithes kolen
te laden, terwijl een aantal schepen
op hun beurt liggen te wachten in het “Staithes Basin,” zoals men
dat noemde.

Dezelfde foto als de vorige, maar dan
ingekleurd, zoals men dat vroeger deed,
vóórdat de kleurenfilm zijn intrede deed.

Staithes waren eigenlijk een soort houten
pieren, die vanaf de wal in een bocht de
rivier in staken. Dus evenwijdig aan de rivier.
Helemaal bovenop werden lorry's (op rails)
met kolen de pier op geduwd met kleine
stoomtreinen. Die treintjes hadden hun vracht afgehaald
van de steenkoolstations.
Daar werd door steenkool-treinen de
steenkool aangevoerd vanuit de mijnen in heel
Noord-Oost Engeland.
In de begintijd werden die lorries
leeggekiept via kokers, zo de scheepsruimen in
(op de volgende foto
te zien). Doordat dit gevaarlijk werken was,
werd dit verboden en
liet men de lorries, met verrijdbare portaalkranen, eerst een eind zakken.
Op
deze foto zie je vier van die portaalkranen. Maar tegenwoordig zijn de Staithes
in
Dunston alleen nog monumenten van Industrieel Erfgoed.

Het innemen van steenkool volgens de oude
methode, nog van bovenaf via een trechterzak.

Met een ministoomtreintje werden de
lorries met kolen naar
het bovendek van de staithes gereden.

Panorama Dunston Staithes. Vandaag de dag
geconserveerd als Industrieel Erfgoed.
De Engelsen vinden hun geschiedenis
belangrijk en waardevol.
Je kunt dat ook merken,
want de steenkool-staithes en alles wat ermee
te
maken had langs de Tyne,
wordt nog steeds door vooral Engelse
toeristen bezocht. En natuurlijk de Musea in
Newcastle upon
Tyne niet
te vergeten. Ik was er even. Veel te kort. Mijn bezoek aan
het
Steenkool bolwerk aan
de Tyne van weleer vloog voorbij.
Voor een geïnteresseerde is één dag ook
veel te kort, weet ik nu.

Dunston Staithes in de Tyne, zoals ik ze
vorige week zag en betrad.
Ontroerend, om daar boven op
het staithes-dek te staan. Gelukkig wordt het
bewaard voor het
nageslacht als “Industrieel Erfgoed.”
Veel toeristen hebben een naam van een
voorouder gekerfd in een balk van deze
prachtige houtconstructie. Sinds vorige week zit nu ook de naam
“Timen Swiers” in
een balk gekerfd. Dat kon ik niet laten.
Natuurlijk valt er veel meer te vertellen
over Newcastle upon Tyne en de “Steenkool
Rivier” Tyne. Zowel historisch als hedendaags gezien.
Net als in Nederland waren ook
dáár misstanden en de haven- en mijnstakingen. Maar er was, mede door de
steenkoolindustrie, ook een opbloeiende economie. En met eigen ogen heb ik het
moderne leven
aan de Tyne en in Newcastle upon Tyne gezien. Indrukwekkend.
Maar dit is mede tot stand
gekomen door de Steenkool-industrie van weleer.
En het vervoer per schip van die
steenkool, was daar een onmisbare schakel in.

Zonsondergang over Dunston Staithes.
Een
mooi einde voor een story die in feite over Timen Swiers ging.

Timen Swiers,
in herinnering.
Garry Wiggers, november 2013
terug naar boven
|