BACK

Over RMS "NOORDAM" ten tijde van het vergaan
van RMS "Titanic" in april 1912
 


 

Het schip mocht zich ook RMS Noordam noemen. “SS” stond voor “Stoom Schip” (Steam Ship) en “RMS” voor Royal Mail Steamer (of Ship).”  De Noordam had namelijk een contract met Royal Mail in Engeland.

Een Royal Mail Steamer was een zeeschip dat voor Royal Mail in Great Britain post
vervoerde. Schepen waarvan de rederij een contract met Royal Mail sloot, waren
gemachtigd deze naam, of de meer gebruikte afkorting RMS te voeren vóór de
naam van het schip. Naast de titel mocht het schip ook het postvaandel voeren, en de kroon van het  Royal Post logo gebruiken op de voorwerpen eigen aan het schip en in de vormgeving van de huisstijl gebruikt voor de scheepscommunicatie.
Een schip met zo'n post contract stond bekend als erg betrouwbaar, wat weer
goed voor de concurrentie was. Later werd dit natuurlijk door Vlieg-
maatschappijen overgenomen.

Twee data uit een rapportage over het vergaan van de “Titanic.”
Het SS Noordam” (die kennelijk ook in de buurt voer) had ze nog zo gewaarschuwd.

Saturday 13th April 1912
By mid-day on Saturday 13th April 1912 R.M.S Titanic had sailed through calm waters approximately another 519 nautical miles. R.M.S Titanic Marconi radio operators Harold Bride and Jacks Phillips received an iceberg warning from the Rappahannock of a heavy ice field. Rappahannock message the R.M.S Titanic read that they had 'just passed through heavy ice field and several icebergs'. R.M.S Titanic Marconi radio operators Bride and Phillips acknowledged the message saying they had received it.

Sunday 14th April 1912
Bride and Philips received iceberg warning throughout the day staring at 9am when they recieved a message from R.M.S Caronia warning of an icefield with icebergs at 42oN from
49o to 51o.
One hour fifteen minutes later Captain Smith was given the first radio message warning of a heavy field of icebergs. R.M.S Titanic was due to have a lifeboat drill at 11am. However, Captain Smith cancelled he drill without giving an explanation as to why. Some historians believe the reason behind the lifeboat drill been cancelled was to allow the passengers whom wanted to attend church services could do so. Thus R.M.S Titanic's crew were unrehearsed for when the lifeboat evacuation commenced later that night.

R.M.S Titanic received their second iceberg warning from the S.S. Noordam reporting that their was 'much ice' in the same area as R.M.S Caronia had reported at 9am.
RMS Titanic ontvangt een tweede ijsberg-waarschuwing van het S.S. Noordam die hen rapporteert, dat er veel ijs was in hetzelfde gebied als RMS Caronia had gemeld om 9 uur.

Sunday April 14th, 11:40 am, 1912: Ice Warning Four from the “Noordam.”
After the church services Titanic receives her fourth ice warning. This one is from the
Dutch liner SS Noordam. This message is once again addressed to Captain Smith and
describes much ice in the same region that the Coronia warned Titanic about earlier. Smith acknowledges the message, but does not post it in the chart room. Still, only 1 out of 4 messages has been given appropriate attention and posted in the chart room. No one can know that the officers have only 12 hours left to take the ice warnings seriously.
Na de kerkdiensten op Titanic krijgt ze haar vierde ijs-waarschuwing. Deze komt van het Nederlandse lijnschip SS Noordam. Dit bericht wordt opnieuw gericht tot Kapitein Smith en beschrijft veel ijs in dezelfde regio waarvoor het SS Coronia Titanic eerder voor waarschuwde.
Smith bevestigt het bericht, maar gaf het bericht niet door aan de grafiek kamer. Toch heeft 1 van de 4 berichten aandacht gekregen en is in de grafiek(kaarten)kamer terecht gekomen.
Niemand weet echter of de officieren in die laatste 12 uur die vier ijs-waarschuwing die men kreeg, serieus hebben genomen.


Radiogram SS Noordam 14 april 1912  13:45.
Met tweede marconigram (radiobericht) zoals dat is verstuurd door de toenmalige
kapitein Krol van SS Noordam naar de Titanic.
Bericht: Het weer is variabel en matig. Geen mist veel ijs gemeld.
(Dan volgt de positie van de Noordam, lengte en breedtegraad onleesbaar)

 

 

************

 

terug naar boven