BACK
de "Gaasterland" Story
en
'the Needles' van het eiland Wight
"We pass the
Needles"
The Isle of Wight
heeft een bekend baken voor schepen, ook al tijdens
het
werkzame leven van Timen Swiers. Dat zijn de zogenaamde
“Needles”,
een formatie krijt-rots-punten die uit zee omhoog rijzen.
Vandaar de naam “Needles.”
Vóór de verste in
zee gelegen “needle” is in 1856 een vuurtoren gebouwd,
die
inmiddels automatisch zijn werk doet. De Needles zijn
ooit,
lang geleden, ontstaan doordat een landtong van
het eiland,
door erosie en orkaankracht weggeslagen
werd.
Er is al een schilderij van de Needles uit 1656.
Alleen
waren de naalden toen nog dikker, blijkt daaruit.
Dus de
erosie gaat door.
Veel schepen zijn
vroeger bij Wight vergaan. Er liggen, net als bij
de
Kanaal-eilanden veel scheepswrakken op de zeebodem.
Ook
hierdoor is het een eldorado voor zee-archeologen en
sport-duikers.
Bijna vanzelfsprekend is
er ook een Maritiem Museum op het eiland Wight.
In dat museum is nog aardig wat historisch materiaal te
vinden over de schepen
uit de tijd, toen Timen Swiers,
jullie vader/grootvader, vooral steenkolen als
lading
vervoerde van Engeland naar Nederland.
De
“Gaasterland” Story:
De “Gaasterland” werd gebouwd
en opgeleverd in 1940.
Timen Swiers is zeer
waarschijnlijk de eerste kapitein op dit schip geweest.
We zien hier ook de technische
vooruitgang. Want na de stoomschepen
verschijnt hier
het eerste motorschip in deze scheepsverhalen.
Het
schip had een vijf cilinder dieselmotor.
De
oorlog was inmiddels uitgebroken. Zodoende moest dit
splinternieuwe
schip na een paar weken al onder toezicht
van de Duitsers varen.
Het is bekend dat Timen Swiers
onder dit Duitse toezicht moest varen.
Dat zal voor hem
een spannende tijd geweest zijn. Maar op
23 juli 1940
werd de “Gaasterland” door de Duitsers in beslag
genomen. Het zal
duidelijk zijn dat Timen daarna een aantal jaren thuis
kwam te zitten.
Op 3 augustus in datzelfde jaar
werd het schip gebruikt als transportschip voor
Operatie
'Seelöwe.'
Operatie
Seelöwe
was een Duits plan voor een
invasie in het Verenigd
Koninkrijk, na de snelle
Duitse overwinning in het westen, in mei en juni 1940
(Slag
om Frankrijk).
Er werden plannen gesmeed om
ook het Britse vasteland binnen te vallen.
Deze plannen
werden overigens nooit uitgevoerd, mee door de verloren
slag om Engeland.
5 augustus1942:
De
“Gaasterland” loopt, op reis met 500 ton stukgoed
naar
Aarhus in Jutland, op een mijn.
Het schip werd
geborgen en weer hersteld.
Na meerdere Duitse diensten,
werd de “Gaasterland” op
3 augustus 1944
in
Rotterdam weer overgedragen aan de eigenaar,
de
Scheepvaart- en Steenkolenmaatschappij in Rotterdam.
En zo kon Timen Swiers na de oorlog weer kapitein op dit
schip zijn.
De “Gaasterland” werd speciaal
ingezet voor lijndiensten naar Engelse
havens, met als lading stukgoederen.
Het is zeker dat Timen vaak
langs de “Needles” is gevaren.
Bij mist en regen
werd dan vaak via de boord-radio doorgeseind
naar
andere schepen:
“We
pass the Needles.”
Die kreet was en is nog steeds
een begrip in de zeevaart.
Het is dus opletten daar,
bij slecht weer.
Op
7 november 1955 is de “Gaasterland” overigens nog een
keer bij
dichte mist aan de grond gelopen bij Terschelling.
Gelukkig
kon het bij hoog water op eigen kracht weer los komen.
En om het
“Gaasterland” verhaal af te maken:
Op
18 maart 1966 is de “Gaasterland” verkocht aan
een
nieuwe eigenaar in Panama en is bij die
gelegenheid
omgedoopt tot
“Stern”.
In Panama moet de “Stern” in verkeerde handen
terechtgekomen zijn.
In
juni 1969
was de laatste reis van de “Stern.” Want op die reis
is het schip bij Sicilië
uitgebrand.
Het schip werd CTL verklaard.
(Constuctive Total Loss)
De Stern
bleek door eigen bemanning in brand gestoken te zijn,
nadat
patrouilleboten in de buurt
waren gekomen.
Men verdacht het schip
namelijk van sigarettensmokkel.
Link naar het museum:
www.iowight.com/shipwrecks
http://www.iowight.com/shipwrecks/
Bovenstaande gegevens van- en over de “Gaasterland”
komen uit het
archief van de
Stichting
Maritiem-Historische Databank.