De Tyne "Steenkool-rivier" deel 1
(opgedragen aan Jo en Dick Swiers)
De Tyne rivier is historisch gezien
onlosmakelijk verbonden met de steenkoolindustrie
in Noord-oost- Engeland, waar veel kolenmijnen waren. En met
Newcastle upon Tyne
en omgeving, als belangrijkste plaats waar die steenkool verscheept werd,
naar
Nederland en andere landen.
Newcastle upon Tyne, waar ook het nu nog
spreekwoordelijke “Steenkool-engels”
ontstond, doordat in die tijd (eind 19de / begin 20ste eeuw) de meeste
bemanningsleden
van de Nederlandse steenkoolschepen de Engelse taal niet machtig waren. “Dunglish”
noemden de Engelsen het. (Samentrekking van Dutch en English).
Newcastle upon Tyne, waar onder andere de
stoomschepen van de S.S.M. destijds
steenkool laadden voor de Nederlandse industrie en- huishoudens. En
waar ook
jullie vader, Timen Swiers, vaak met zijn stoomschepen van de S.S.M. heen voer
om
steenkool te halen voor Nederlands welvaart.
Foto boven:
De vier bruggen die Timen Swiers vaak met zijn schip
gepasseerd moet zijn.
De voorste brug op de foto is de Tyne Bridge en is gebouwd /
gereedgekomen in
1928.
De volgende (de lage) is de Swing Bridge, een draaibrug. De naam zegt
het al. Gebouwd
in 1876.
De daaropvolgende is de tweedeks High Level Bridge.
Helemaal boven is
het raildek voor de treinen.
Het dek daaronder,
daar reed vroeger een tram, nu is er een
voetgangerspad en een weg voor
verkeer.
De brug kwam gereed in 1849.
De achterste brug is de King Edward VII
Bridge
(een spoorbrug) en is
gereed gekomen in 1906.
Er waren veel bruggen nodig, niet alleen voor verkeer en treinreizigers,
maar
vooral voor de aanvoer van
steenkool uit de mijnen uit Noord-Oost-Engeland,
naar
de laadplaatsen
aan de Tyne. Vooral naar de
“Dunston Staithes” bij
Newcastle
upon Tyne. Dunston ligt net voorbij
deze vier bruggen aan de
overzijde
van de Tyne ten op zichte van Newcastle. De “Dunston Staithes”
waren de
grootste
en de bekendste
laadplaatsen voor schepen aan de Tyne.
Op deze foto kijken we richting
binnenland / Dunston. Inmiddels
liggen er nabij Newcastle zo'n 10 bruggen. Eén van de laatsten is in
2000/2001
gebouwd en heet heel
toepasselijk de Millennium Bridge. En over het hele
traject
naar de Tyne
Port (Ingang / uitgang Noordzee)
liggen natuurlijk veel
meer bruggen.
Van Tyne Port naar Newcastle was
ongeveer 25 km varen.
Door de
vele bruggen, de smaller wordende drukke rivier en de bochten,
moesten de
steenkool-schepen gedeeltelijk
worden gesleept door het
loodswezen. Daarom duurde de vaart van 25 km
relatief lang.
Meer kleur, maar het zijn vandaag de dag nog dezelfde vier bruggen.
Ondergaande zon over het hedendaagse Newcastle upon Tyne. Op de
voorgrond
de Swing Bridge met
uiteraard hier wel de Tyne Bridge te zien.
High Level Bridge met rechts-onder de Swing Bridge in vroegere tijden.
High Level Bridge heden ten dage.
Schilderij van de High Level Bridge uit het verleden.
High Level Bridge raildek heden ten dage.
High Level Bridge onderdek, vroeger.
Hetzelfde onderdek, vandaag de dag.
De Tyne Bridge in aanbouw 17 februari 1928
Tyne Bridge zoals hij er nu uitziet, met op de achtergrond de in 2001
gereedgekomen
Millennium Bridge.
We kijken nu dus richting Noordzee, zo'n 25 km verderop.
King Edward VII Bridge (Spoorbrug) gereed gekomen in 1906
King Edward VII Bridge zoals hij nu is.
Op de achtergrond één van de vele nieuwe verkeersbruggen over de Tyne.
Garry Wiggers, oktober 2013
naar boven
|